Skånes järnvägsnät
Järnvägsnätet i Skåne har en intressant och annorlunda plats i den svenska järnvägshistorien. Det beror på den kontinentala påverkan, vilket har med att göra med jordens kontinenter och hur marken förflyttas. Skåne har ett väldigt tät järnvägsnät jämfört med resten av Sveriges järnvägsnät.Här är några bilder på hur järnvägsnätet har förändrats från 1856 till 1910 talet.
Irlands järnvägsnät
Irland järnvägsnät motsvarar det svenska nätet. Järnvägsnätet heter Iarnród Éireann (IÈ) i Irland. 1829 var bygget om järnvägar redan på gång i Sverige och dels i Irland. Irlands järnvägsnät började byggas bara några få år efter att Sveriges nät började byggas.Om järnvägsnät/järnvägar i stort sätt
Järnvägsnätet är i stort sätt olika i alla länder. Det finns de länder som inte ens har ett järnvägsnät.
I vissa länder har man ett brett järnvägsnät och i andra har man ett tätt nät. Det är helt olika beroende på vart man befinner sig. I Sverige har man byggt järnvägar sedan 1800 talet.
Något som är intressant är att man varje år får reparera järnvägarna efter vintern och sommaren. Speciellt här i Sverige. Det beror på att det är så stora temperaturskillnader i Sverige. Spåren knäcks, böjs och förstörs på grund av temperaturen. När det blir kallt så drar spåren i hopa sig eftersom molekyler rör sig långsammare och packas i hopa beroende på hur kallt någonting blir. När det då blir varmt igen så rör sig molekylerna mycket fortare och tar då större plats, vilket gör att materialet också tar större plats.
Källor: Wikipedia av olika kategorier
Bilden är tagen från https://sv.wikipedia.org/wiki/Järnvägsnätet_i_Skåne
//Angelica Dahlström

Bra info!
SvaraRaderaVar noga med skrivregler!